Παρασκευή, 31 Δεκεμβρίου 2010

Μια καλή πρόταση για διάβασμα....και για να μη ξεχνιόμαστε. (Πρωτοπορία)

Περιγραφή:

[...] Οι περισσότεροι σχηματίσαμε τη γνώμη ότι οι αρχαίοι Έλληνες
συγγραφείς ήταν κάποιοι σκουριασμένοι δάσκαλοι, αγέλαστοι
και σκουντούφληδες και η αρχαία Ελλάδα ένας πληκτικός τόπος
γεμάτος ρητά και γενικές απόλυτες.

Στην πραγματικότητα όμως, ολόκληρη την αρχαία ελληνική
 γραμματεία τη διαπερνά και τη γεμίζει ένα ιλαρό φως.
Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν άνθρωποι εύθυμοι, φιλόγελοι,
 που χαίρονταν τη ζωή, σαν γνήσια παιδιά της φύσης, με την
οποία ήταν στενά δεμένοι. Θεωρούσαν πως η ηδονή (με την αρχική
έννοια του όρου, δηλαδή: η γλύκα της ζωής), η χαρά και το γέλιο,
μας απαλλάσουν από το φόβο,
 κάνουν καλό στην υγεία μας και παρατείνουν τη ζωή μας [...]

Περιλαμβάνονται:
Ιστορίες από τον Ηρόδοτο

Δυο λόγια για τον Ηρόδοτο
Ηδονοβλεψίας με το ζόρι
Το σανδάλι της Ροδώπιδας
Ο αρχιτέκτονας του Φαραώ και ο παμπόνηρος γιος του
Η ματαιοδοξία του Εκαταίου
Η πεισματάρα καλοτυχία του Πολυκράτη
Ο πολύπλαγκτος γιατρός Δημοκήδης
Ένας κάλπικος εξερευνητής
Αριστέας ο Προκονήσιος, πήγε πράγματι ώς τη Σιβηρία;
Ανάχαρσις, ένας Σκύθης σοφός
Η κρίση της Μιλήτου και οι Πάριοι εμπειρογνώμονες
Κάποιοι πονόψυχοι φονιάδες
Οι καρφίτσες των χιτώνων των Ατθίδων
Οι νόμιμες διγαμίες των Σπαρτιατών και οι συνέπειές τους
Χρωστάμε τη Δημοκρατία σε έναν αδιόρθωτο γλεντζέ
Πώς έστελναν οι αρχαίοι κρυπτογραφικά μηνύματα

Ιστορίες από τον Λουκιανό

Δυο λόγια για τον Λουκιανό

Ο Λουκιανός και ο απατεώνας
Δημώναξ
Περεγρίνος ο Πρωτεύς
Τίμων ο Μισάνθρωπος
Πώς ο Τόξαρις απολύμανε την Αθήνα
Ένα συμπόσιο με κακό τέλος
Διάλογος Επικούρειου και Στωικού, προβληματίζει τους θεούς
Η μεταμόρφωση του Λούκιου

Ιστορίες από τον Διογένη τον Λαέρτιο

Δυο λόγια για τον Διογένη τον Λαέρτιο
Βίας ο Πριηνεύς και οι ασεβείς
Ο πενηνταεφτάχρονος ύπνος του Επιμενίδη
Ο Ηράκλειτος και οι νέοι
Δημόκριτος, ο γελαστός φιλόσοφος
Σωκράτης, αυτός ο άγνωστος
Διογένης ο Κύων
Λύχνου σβεσθέντος πάσα γυνή Λαΐς
Επίκουρος, ο συκοφαντημένος ελευθερωτής από τον φόβο
Στίλπων και Θεόδωρος
Κράτης ο θυρεπανοίκτης και Ιππαρχία

Ιστορίες από τον Πλούταρχο

Δυο λόγια για τον Πλούταρχο
Η Λάμια και η σολομώντεια δίκη
Οι τολμηρές αμφιέσεις των Σπαρτιατισσών
Τα φαιδρά και ανεύθυνα καμώματα του Αλκιβιάδη
Η πειθώ του Περικλή
Ασπασία η μούσα του Περικλή
Η Τελέσιλλα και οι γυναίκες του Άργους
Η τρυφηλή ζωή των Συβαριτών
Οι γερανοί του Ίβυκου
Αντίγονος, ένας Κύκλωπας με χιούμορ

Ιστορίες από τον Κλαύδιο Αιλιανό

Δυο λόγια για τον Κλαύδιο Αιλιανό
Μια άλλη Ασπασία, η Μιλτώ από τη Φώκαια
Πώς δεν προσκύνησε ο Ισμηνίας
Επαμεινώνδας ο αδιάφθορος
Ο Κροτωνιάτης Μίλων και ο Τίτορμος
Η μη θεραπεία των Τροιζηνίων

Ιστορίες από άλλους συγγραφείς

Από τον Διόδωρο τον Σικελιώτη
Ο Διονύσιος και ο Φιλόξενος ο Κυθήριος
Από τον Φλάβιο Ιώσηπο
Οι βλαβερές συνέπειες της θρησκοληψίας
Από τον Φιλόστρατο
Απολλώνιος, ένας ιλαρός προφήτης
Απάνθισμα διαφόρων
Ευτράπελες ιστορίες από τους Ολυμπιακούς Αγώνες

Πηγή:protoporia.gr

Καλή πρωτοχρονιά

Με την καινούργια τη χρονιά
ευχές πολλές θα δώκω
κάθε μαυρίλα, συμφορά
να μένει πάντα απ'οξω. 

Τρίτη, 28 Δεκεμβρίου 2010

ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΕΣ

Άρθρα και μελέτες

Κώστας Καρυωτάκης - Ένας νεοελληνικός μύθος (Δημήτρης Χίλιος)

Κώστας Καρυωτάκης
Ένας νεοελληνικός μύθος
Γράφει ο Δημήτρης Χίλιος(*)

Θηρεύοντας πράγματα αιώνια
Θ? αφήσω να φύγουν τα χρόνια.
Θα φύγουν και θα ?ναι η καρδιά μου
Σα ρόδο που επάτησα χάμου?

ΑΝ Η ΛΕΞΗ ΠΡΩΤΟΤΥΠΙΑ δεν είχε τόσο φθαρεί και χάσει το νόημά της, θα μπορούσε κανείς να πει ότι ο Κώστας Καρυωτάκης ήταν πρωτότυπος.
Τρανή απόδειξη τούτου αποτελεί τ? ότι, παρά τη σχετική πενία του λεξιλογίου καθώς επίσης και την μονοτονία των θεμάτων αλλά και του ύφους του, κατάφερε ν? αποτελέσει το πρότυπο για τους νέους μιας εποχής και ν? απασχολήσει την ελληνική γραμματολογία, τουλάχιστον όσο ο Παλαμάς, ο Σολωμός και ο Παπαδιαμάντης.
Αμέτρητα τα μελετήματα και οι διατριβές που γράφτηκαν και δημοσιεύτηκαν μετά τον «εντυπωσιακό» θάνατό του. Ο Κώστας Καρυωτάκης με τον τρόπο της ζωής και της γραφής του, δημιούργησε Σχολή στην Ελληνική Λογοτεχνία. Απέκτησε αμέτρητους μαθητές και μιμητές ?κακούς κατά το πλείστον μιμητές? του τρόπου που ο ίδιος έβλεπε τη ζωή και τις αξίες της, καθώς και του ανάλογου ύφους του στο γράψιμο. Ήταν και παραμένει μέχρι σήμερα, πολλές δεκαετίες από το θάνατό του, ένα μεγάλο ανεξάντλητο θέμα στα ελληνικά γράμματα.

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1896 και αυτοκτόνησε το 1928 στην Πρέβεζα, Τη θλιβερότερη επαρχία του θλιβερότερου τόπου του κόσμου που είναι η Ελλάς?
Τελειώνοντας το Γυμνάσιο στα Χανιά το 1913, μπαίνει στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Αθήνας για να αποφοιτήσει το 1917 και να γραφτεί στη Φιλοσοφική Σχολή, την οποία όμως δεν τελειώνει ποτέ. Το 1920 ξεκινά την υπαλληλική του καριέρα, αυτήν που θα καταντήσει ο Γολγοθάς του. Οι μεταθέσεις διαδέχονται η μια την άλλη. Μια μετάταξη στο Υπουργείο Προνοίας και μια διένεξη με τον τότε υπουργό, φέρνει τη μοιραία μετάθεση στην Πρέβεζα.
Αυτή είναι για κείνον, τον μελαγχολικό, τον πεσιμιστή, τον ανικανοποίητο, τον σκεπτικιστή, τον ερμητικά κλεισμένο στον εαυτό του, τον εγωκεντρικό, τον μισάνθρωπο τέλος, αυτή η μετάθεση στην Πρέβεζα, όπου «όλα είναι θάνατος», είναι και η χαριστική βολή. Αρκεί μια βόλτα σ? έναν ελαιώνα της πόλης και?
Βέβαιος κατά βάθος πως δεν θα αναβάλει,
έσυρε για τελευταία φορά τα βήματά του...
Εκεί, κοντά στην παραλία, χωρίς να ρωτήσει «αν θα ήταν τρέλα τάχα ή λάθος», έφτασε μια πιστολιά για να τελειώσουν όλα. Και για να δύσει οριστικά «ο ήλιος που για πάντα θέλει δύσει»?
ΤΟ 1912 Ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, μόλις 16 χρόνων, βραβεύεται από κάποιο νεανικό περιοδικό της εποχής. Το 1918 τυπώνει την πρώτη του ποιητική συλλογή «Ο πόνος του ανθρώπου και των πραγμάτων», που πέρασε απαρατήρητη. Ακολούθησαν τα «Νηπενθή» και τέλος, το 1927, η τελευταία συλλογή του «Ελεγεία και σάτυρες», που, αντίθετα με τις δυο προηγούμενες, εντυπωσίασε κοινό και κριτικούς.
Σ? έναν χρόνο ήρθε το τραγικό τέλος του ποιητή και μαζί το ξεκίνημα μιας ατέρμονης συζήτησης γύρω από τη ζωή και το έργο του.
Τότε γεννιέται το ρεύμα του καρυωτακισμού.

ΟΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΙΔΟΥΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΖΟΝΤΕΣ παρουσίασαν μια τάση μέχρι μανίας να βαδίσουν επί τα ίχνη του. ?λλωστε και το κλίμα των ημερών συνέβαλε σε τούτο τα μέγιστα. Νωπός ακόμη ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, ακόμη πιο νωπή η Μικρασιατική καταστροφή με έντονες τις μνήμες των ξεριζωμένων, νωπό επίσης και το αίμα τόσων αθώων. Πώς να αισιοδοξούν λοιπόν οι νέοι!
Οι κοινωνικές συνθήκες ευνοούν την πεσιμιστική στάση και διάθεση, δυναμώνουν τις τάσεις φυγής από μια πραγματικότητα ασφυκτική. Ανάλογος αέρας ταλανίζει ολόκληρη την πνευματική κίνηση της εποχής.
Ο Κώστας Καρυωτάκης έζησε σε εποχή παρακμής. Παρακμή που κυριάρχησε σε όλες τις πνευματικές εκδηλώσεις του καιρού του. Ανίκανος να προσαρμοστεί στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών και στα καινούργια πράγματα, στράφηκε στην άρνηση του περιβάλλοντός του. Ανίκανος να ζήσει και να χαρεί τη ζωή, στράφηκε στο θάνατο
Δεν διέκρινε τον περιστασιακό για τις μέρες του και προσωρινό χαρακτήρα της κρίσης. Δεν είδε μέσα από την αποσύνθεση τα στοιχεία της καινούργιας δημιουργίας. Πήρε το σχετικό για απόλυτο κι έδωσε στο επίκαιρο μορφή αιώνιου για να φθάσει στην αμφισβήτηση, ή, μάλλον, στην άρνηση της ίδιας της ζωής.
Τώρα θανάσιμη νύχτα με ζώνει.
Μέσα μου ογκώνονται οι άφραστοι πόνοι?

Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ, φτωχότατη σε φανταχτερές εξωτερικές εκδηλώσεις όπως άλλων της εποχής του, έδωσε ωστόσο πλούσιο υλικό για ατέρμονες ψυχολογικές μελέτες. Γράφτηκε μάλιστα πως κάποιο ψυχικό τραύμα ?άγνωστο ποιο συγκεκριμένα? τον ανάγκασε σε πολύ μικρή ηλικία να κλειστεί ερμητικά στον εαυτό του μέχρι το τέλος. Χωρίς να είναι σωματικά λειψός, ούτε φιλάσθενος, δεν επέδειξε ποτέ τη ζωηρότητα και την ενεργητικότητα των παιδιών της ηλικίας του.
Η σιωπή του και η διαφορά του από τους συνομηλίκους του ήταν τόσο φανερή κι έκανε τόση και τέτοια εντύπωση που οι συμμαθητές του τον αποκαλούσαν «γέρο». Η συμπεριφορά τους, αν και τον πλήγωνε, δεν τον κάνει να αντιδράσει ποτέ με οποιονδήποτε τρόπο.
Αργότερα θα γράψει:
Όμως ό ίδιος πάντα μένω?
τα χρόνια που περάσανε, μ? αφήσαν
παράξενο παιδάκι, γερασμένο.
Η αυτοκτονία του δεν ήταν διάβημα απονενοημένο, μήτε ήταν υποταγή στην παρόρμηση της στιγμής. Ήταν μια απόλυτα συνειδητή ενέργεια με τις συνέπειές της προϋπολογισμένες.
Με την πράξη του αυτή ο Καρυωτάκης απάγγειλε την καταδίκη του κό-σμου που τον μεγάλωσε, τον άνδρωσε και τον διαμόρφωσε.
«Πληρώνω για όσους, καθώς εγώ, δεν έβλεπαν κανένα ιδανικό στη ζωής τους?», έγραφε λίγες στιγμές πριν.

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ, o Κώστας Καρυωτάκης έφτασε εκεί που οι προγενέστεροι φοβήθηκαν να φθάσουν. Έκανε την αμφιβολία άρνηση και τη μελαγχολία αναζήτηση του θανάτου, δίνοντας έτσι μια τρανταχτή δόνηση στα μοτίβα που από χρόνια κυριαρχούσαν στη νεοελληνική ποίηση. Και όλα χωρίς ποτέ να νοιώσει την ανάγκη ν? αναφερθεί στις αιτίες της απαισιοδοξίας του, μήτε καν να αμυνθεί. Παρά αφήνεται ολοκληρωτικά σ? αυτήν και μένει μετέωρος χωρίς ν? αφήνει στο βάθος του έργου του να διαφαίνεται ίχνος ελπίδας και απολύτρωσης.
Εδώ εντοπίζεται και η μεγάλη διαφορά του έργου του από εκείνο του Καβάφη. Εκεί την παρακμή δεν την μαντεύει απλώς ο αναγνώστης, αλλά την ζει. Έχει σχήμα, χρώμα, διαστάσεις.
Μελετώντας και τις τρεις συλλογές του ποιητή, διαπιστώνει κανείς πως από το έργο του Καρυωτάκη συνολικά λείπει η φαντασία. Οι εικόνες και τα εκ-φραστικά μέσα δεν ανανεώνονται. Κινούμενος συνεχώς μέσα σε κλίμα έντονης ανησυχίας, χρησιμοποιεί μονίμως ως αντικείμενα τον εαυτό του και τη θλίψη του. Και όλα αγνοώντας το μέλλον.
Ζει και εκφράζεται πάντα στο σήμερα και για το σήμερα. Τα πρόσωπα και οι χώροι στο έργο του σκιαγραφούνται. Από τις ζωγραφιές των γραπτών του λείπουν οι δυνατές και σταθερές γραμμές όπως και η υποψία χρώματος. Και τούτο γιατί η φύση και η ζωή, στην τεράστια ποικιλία και στην πλατιά τους έννοια, έμεινα γι? αυτόν κόσμος ολότελα άγνωστος. Τα πάντα μέσα στο έργο του βρίσκονται σε μια συνεχή ροή και διακύμανση, κινούμενα μεταξύ συγκεκριμένου και αφηρημένου, μεταξύ υπαρκτού και ανύπαρκτου. Αποτυπώνεται έτσι η αποσύνθεση του εσωτερικού κόσμου του ίδιου του δημιουργού. Ο περιορισμένος κύκλος των θεμάτων επιφέρει και τη σχετική πενία του λεξιλογίου του. Επανερχόμενος καθημερινά στις ίδιες καταστάσεις, χρησιμοποιεί τις ίδιες πάντα λέξεις, διαφοροποιώντας τες μόνο ως προς το βαθμό της οξύτητα που δίνει στις διαθέσεις του, προσδίδοντας κάθε φορά διαφορετικό βάθος και ένταση στο σκοτάδι της ατμόσφαιρας που κινείται.
Όσον αφορά τώρα τη ζωγραφική αυτής της ατμόσφαιρας ?της δικής του ατμόσφαιρας? ο Καρυωτάκης αναδεικνύεται σε δεξιοτέχνη. Στις καθημερινές και τετριμμένες λέξεις δίνει μια εντελώς καινούργια διάσταση. Τις προεκτείνει ως προς τη σημασία τους και, ταιριάζοντάς τες ανάλογα, τις δυναμιτίζει δημιουργώντας συνδυασμούς εννοιών που, ακόμα και αν δεν κατανοούνται πλήρως, υποβάλλουν και καθηλώνουν τον αναγνώστη, ακόμα και όταν πρόκειται για άναρθρες κραυγές και μόνον. Κι όταν ?μέσα από τις ασάφειες και τα δυσνόητα σχήματα? αδυνατεί να συλλάβει τη λογική υπόσταση των λεγομένων του, διαισθάνεται το νόημά τους.
Η ωμή ειλικρίνεια του Κώστα Καρυωτάκη ?ειλικρίνεια που συχνά φτάνει μέχρι του ξεγυμνώματος του ίδιου του εαυτού, της ψυχής του της ίδιας? είναι το καινούργιο στον χώρο της νεοελληνικής ποίησης που μέχρι τότε διαπνεόταν από ωραιοπάθεια, μεγαλοστομία και στόμφο. Με λέξεις απλές, καθημερινές και χιλιοειπωμένες ?ταιριασμένες μολοντούτο αριστοτεχνικά μεταξύ τους? μπάζει τον αναγνώστη στο χώρο ενός ανθρώπου πιεζόμενου ασφυκτικά και ανελέητα κάτω από το βάρος της πιο αβάσταχτης θλίψης.
Σε ένα τέτοιο ευρύτερο πλαίσιο εντάσσεται και η χρήση λέξεων της καθαρεύουσας, που συχνά στο έργο του συναντώνται. Τούτο πρέπει να θεωρηθεί κάθε άλλο παρά αδυναμία.
Οι λέξεις και οι φράσεις της καθαρεύουσας, ό,που χρησιμοποιούνται από τον ποιητή, έχουν μια δύναμη υποβολής τέτοια που οι αντίστοιχες της δημοτικής ?τις οποίες δεν αγνοεί παρά ταύτα ο δημιουργός? δεν διαθέτουν στο βάθος που εκείνος επιθυμεί. Μα όπου στο έργο του συναντώνται λέξεις και φράσεις καθαρευουσιάνικες, έρχονται για να δυναμώσουν την αίσθηση του φευγαλέου, της αποσύνθεσης και της φθοράς, έννοιες που κατακλύζουν ολόκληρο το έργο του και υποβάλλουν τον αναγνώστη, βάζοντάς τον, εκόντα άκοντα, στον χώρο και τον κόσμο του Κώστα Καρυωτάκη?


_______________________________________________________



 

Μαθητικός διαγωνισμός έκφρασης και δημιουργικότητας (Προθεσμία 30/4/11) πρόγραμμα Εθνική Παίδων και το εκπαιδευτικό δίκτυο AXON, σε συνεργασία με την Γκιούρδας Εκδοτική, διοργανώνουν και διενεργούν τον 1ο διαγωνισμό έκφρασης και δημιουργικότητας «Βλέπουμε το περιβάλλον... με άλλα μάτια!».

Μαθητικός διαγωνισμός έκφρασης και δημιουργικότητας (Προθεσμία 30/4/2011)
Πηγή: περιοδικό art.mag
contest1

Το πρόγραμμα Εθνική Παίδων και το εκπαιδευτικό
δίκτυο AXON, σε συνεργασία
με την Γκιούρδας Εκδοτική, διοργανώνουν και διενεργούν
τον 1ο διαγωνισμό έκφρασης και δημιουργικότητας  
«Βλέπουμε το περιβάλλον... με άλλα μάτια!».
Το myedition.gr της Γκιούρδας Εκδοτική, ως μέσο
ενίσχυσης έκφρασης
αι δημιουργικής εκτόνωσης, υποστηρίζει το νέο αυτό διαγωνισμό
με
στόχο να προάγει τη φαντασία, την έμπνευση, τη γνώση και τη
δημιουργικότητα
των παιδιών και των εφήβων της χώρας.
Πάρε κι εσύ μέρος στο διαγωνισμό! Γράψε, φωτογράφισε
ή ζωγράφισε
οτιδήποτε σε αγγίζει ή σε προκαλεί σχετικά με το περιβάλλον,
τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και πρότεινε λύσεις για μια
πράσινη κοινωνία.

Εκφράσου δημιουργικά και...
* Βοήθησέ μας να δούμε το περιβάλλον μέσα από τα μάτια σου.
* Δείξε μας τα χρώματα που πάψαμε να βλέπουμε.
* Οδήγησέ μας στο αύριο που φαντάζεσαι για εσένα και τη φύση.

Όροι συμμετοχής
Για να λάβεις μέρος στο Διαγωνισμό αρκεί να είσαι μαθητής
Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου (δημοσίου ή ιδιωτικού)
της Ελλάδας
και ηλικίας 6 - 17 ετών.
Μπορείς να συμμετέχεις με περισσότερα από ένα έργα υπό την
προϋπόθεση ότι ανήκουν σε διαφορετικές Κατηγορίες.
Τα έργα σου πρέπει να είναι γραμμένα στα Ελληνικά και να
αποσταλούν σε έντυπη ή και σε ηλεκτρονική μορφή.
Κατηγορίες Έργων
Γράψε, ζωγράφισε ή φωτογράφισε οτιδήποτε σε προκαλεί
σχετικά με το περιβάλλον φροντίζοντας το έργο σου να
εντάσσεται ξεκάθαρα σε μια από τις ακόλουθες κατηγορίες:
* Παραμύθι
* Άρθρο
* Φωτογραφία
* Σχέδιο / Ζωγραφική / Κολάζ
Αναλυτικές πληροφορίες για τον διαγωνισμό είναι διαθέσιμες στον σχετικό δικτυακό τόπο.www.myedition.gr/compwriting.aspx?pg=31

Καβάφης-αφιέρωμα στη ζωή του μεγάλου ποιητή.-Φωτογραφικό Υλικό.

καβάφης απο την ΕΡΤ   ενα αξιόλογο βίντεο αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του μεγάλου ποιητή.






Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την έκθεση φωτογραφιών του Δημήτρη Γέρουμε τίτλο «Shades of Love» πάνω σε ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη από 1 έως 31 Δεκεμβρίου 2010. Ο Δημήτρης Γέρος, ευρύτερα γνωστός στην Ελλάδα για τη ζωγραφική του, ασχολείται παράλληλα τα τελευταία χρόνια, με τον ίδιο ζήλο, και με τη φωτογραφία. Στο εξωτερικό, κυρίως στην Αμερική, έχουν γίνει πολλές εκθέσεις των φωτογραφιών του, έχουν τυπωθεί σε βιβλία και υπάρχουν στις συλλογές μεγάλων μουσείων.
Τώρα, για πρώτη φορά, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τη φωτογραφική δουλειά του σε μια έκθεση με τίτλο «Shades of Love» που θα φιλοξενηθεί από 1 έως 31 Δεκεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Στην έκθεση θα παρουσιαστεί μια επιλογή 35 ασπρόμαυρων φωτογραφιών μεγάλου μεγέθους από συνολικά 70 φωτογραφίες, με τις οποίες ο Δ. Γέρος, έχει «εικονογραφήσει» με τον δικό του μοναδικό τρόπο ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη.
Οι φωτογραφίες αυτές τυπώθηκαν σε βιβλίο μεγάλου σχήματος, 170 σελίδων, το οποίο μόλις κυκλοφόρησε στα αγγλικά από τις εκδόσεις Insight του Σαν Φρανσίσκο. Τον πρόλογο του βιβλίου έχει γράψει ο σημαντικότερος εν ζωήΑμερικανός δραματουργός Έντουαρντ Άλμπη και την εισαγωγή ο αμερικανός ποιητής και τεχνοκριτικός Τζον Γουντ. Η μετάφραση των ποιημάτων έγινε ειδικά για αυτή την έκδοση από τον Ντέιβιντ Κόνολυ.



Ο Τζον Γουντ γράφει μεταξύ άλλων στην εισαγωγή του βιβλίου:
Αναμφίβολα, κανένας σύγχρονος φωτογράφος δεν είναι πιο "ποιητικός" με την ευρύτερη έννοια του όρου από ότι ο Δημήτρης Γέρος, ο οποίος όμως είναι εξίσου ποιητικός και στα λεπτότερα τεχνικά στοιχεία. Σε αυτές τις φωτογραφίες δεν εστιάζει στο ολοκληρωμένο ποίημα, στην πλήρη εξιστόρηση του περιστατικού από τον Καβάφη, αλλά στην πιο λαμπερή στιγμή του. Οι φωτογραφίες αυτές είναι επομένως συνεκδοχές, κλασικά ποιητικά και ρητορικά σχήματα στα οποία ένα μέρος χρησιμοποιείται για να υπαινιχθεί το όλο. Λάμπουν και εκτίθενται μπροστά μας από τον πιο ευαίσθητο και ευκρινή μεταφραστή του Κωνσταντίνου Καβάφη, τον Δημήτρη Γέρο, που απέδωσε τους στίχους του με την παγκόσμια γλώσσα της φωτογραφίας.

Το κύριο θέμα του Γέρου, όπως και του Καβάφη, είναι η ομορφιά, η ομορφιά ιδωμένη μέσα από το σώμα και αιχμαλωτισμένη στη μνήμη και την τέχνη. Σε πολλές από τις φωτογραφίες της έκθεσης θα δούμε μερικούς από τους σημαντικότερους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών όπως τους βραβευμένους με Νόμπελ λογοτεχνίας Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές και Ναγκίμπ Μαχφούζ, τον πολυμεταφρασμένο στην Ελλάδα συγγραφέα Γκορ Βιντάλ, τον συγγραφέα και ακαδημαϊκό Μισέλ Τουρνιέ, τον σημαντικότερο εν ζωή Μεξικανό συγγραφέα Κάρλος Φουέντες, τους βραβευμένους αμερικανούς συγγραφείς Έντμουντ Γουάιτ και Ρίτσαρντ Χάουαρντ, τον φιλόσοφο Ζάν Μποντριγιάρ, τους διάσημους εικαστικούς καλλιτέχνες Τζεφ Κουνς, Αρμάν, Τομ Γουέσελμαν, τον σκηνοθέτη Κλάιβ Μπάρκερ, την ηθοποιό Ολυμπία Δουκάκη, και άλλους, από τους οποίους ο Δ. Γέρος ζήτησε να ποζάρουν, αφού όλοι τους έχουν κάποια ιδιαίτερη σχέση με την ποίηση του Καβάφη.

Στα εγκαίνια της έκθεσης θα μιλήσει ο Μιχάλης Κακογιάννης.
Στην επόμενη έκθεση του Δημήτρη Γέρου θα γίνει στην Holden Luntz gallery του Palm Beach η οποία θα τον παρουσιάσει τον Ιανουάριο 2011 και στην Art Fair της ίδιας πόλης.

Έργα και φωτογραφίες του Δημήτρη Γέρου υπάρχουν σε πολλά Μουσεία και συλλογές όπως στη National Portrait Gallery στην Tate Britain και στο British Museum του Λονδίνου, στο Museum Bochum της Γερμανίας, στο Getty Museum του Λος Άντζελες, στο International Center of Photography της Νέας Υόρκης, στο Tama Art Museum του Τόκυο, στο Musee des Beaux-Arts de Modreal του Καναδά.

To βιβλίο (www.yeros.com) θα διατίθεται στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, και στα ελληνικά βιβλιοπωλεία.

Εγκαίνια: Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2010, στις 20:00
Διάρκεια: 1-31 Δεκεμβρίου 2010
Ώρες λειτουργίας: 18:00 - 22:00
Είσοδος Ελεύθερη

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 210 3418 550)

  

Κυριακή, 26 Δεκεμβρίου 2010

Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2010

Εννοιολογικοί χάρτες στη διδασκαλία

Αυτό είναι ένα δείγμα απο τη δουλειά που κάνουμε με τους μαθητές μου στην ιστορία. θεωρώ οτι είναι  ένας πρόσφορος τρόπος διδασκαλίας, που ξεφεύγει απ'την πεπατημένη οδό επεξεργασίας του ιστορικού υλικού και αφήνει μια διαφορετική γεύση των πεπραγμένων στο μυαλό των παιδιών.
Οσονούπω θα ακολουθήσει αναλυτικότερη παρουσίαση του λογισμικού το οποίο θα παρουσιάσω σε ημερίδα στην Λάρισα, υπο την εποπτεία του εκεί σχολικού συμβούλου.
Λογισμικά που λατρεύουμε:Conceptdraw-xmind-bubble.us-Edrawmap-Cmap και πολλά άλλα.
Πατήστε πάνω στην εικόνα για να πάρετε μια γεύση........

Παρασκευή, 24 Δεκεμβρίου 2010

καλά Χριστούγεννα

Τι και αν οι καιροί είναι χαλεποί και ού μενετοί;
τι και αν μαύρα σύννεφα έρχονται, γεμάτα με κακά μαντάτα ;
εμείς(καθηγητές και μαθητές) του 3ου Γυμνασίου ξεφαντώσαμε σε μια καταπληκτική γιορτή, με πρωτεργάτη και συντονιστή την κ.Μαργαρίτου, η οποία μας μετέφερε με τις καλλιτεχνικές της ικανότητες σε ένα κόσμο ξεγνοιασιάς και κεφιού. Παντού φατσούλες χαρωπές με κεριά που τρεμόπαιζαν στα χέρια τους, έδωσαν στο σχολείο μια νότα Χριστουγέννων, έτσι όπως προστάζουν οι άγιες αυτές μέρες.
Να'στε καλά παιδιά και να αντέξετε όποιο δώρο σας ετοιμάζουν ..οι κακοί μάγοι..ξέρετε εσείς.
Καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα.

Πέμπτη, 23 Δεκεμβρίου 2010

σχολικός διαγωνισμός

Με μεγάλη χαρά διοργανώνουμε στο σχολείο μας , άμα τη ενάρξει των μαθημάτων,διαγωνισμό γλωσσικών δραστηριοτήτων, όπου οι μαθητές της γ' τάξης θα αναδείξουν το κρυμμένο-ίσως-φιλολογικό τους ταλέντο.
Η πρόταση έγινε δεκτή με αρκετό ενθουσιασμό και απο το σύλλογο διδασκόντων αλλά και βεβαίως απο τους ενδιαφερομένους μαθητές. Πρόσθετη ικανοποίηση  έδωσε και η κοινοποίηση προσφοράς  δελεαστικότατων ,θα έλεγα, βραβείων που λείανε περισσότερο την αγωνία των υποψηφίων.
Και έτσι  ξαναθυμηθήκαμε όλοι οτι σχολείο δεν είναι μόνο οι σελίδες των βιβλίων.....

Μια ματιά στο πλανητάριο

shadowandsubstance.http://shadowandsubstance
Νομίζω οτι αξίζει τον κόπο να επισκεφτείτε αυτή την σελίδα που ταξιδεύει σε μέρη μακρινά και ονειρεμένα...

elenaell: Why technology?

elenaell: Why technology?: "Από το posterous του συναδέλφου Γρηγόρη,(έχει και ιστολόγιο), ανεβάζω αυτή την απλή και κατανοητή παρουσίαση για δύο δασκάλες που η μί..."

elenaell: Dear teacher...

elenaell: Dear teacher...: "H what ed said έφτιαξε αυτό το σύντομο και περιεκτικό βίντεο για τις ανάγκες του Google Teacher Academy. Αυτά που έμαθε φτιάχνοντας α..."

Google docs

Η συγκεκριμένη παρουσίαση  έγινε στο πλαίσιο των ευρωπαικών διαδικτυακών μαθημάτων όπου με μια άψογη ομάδα συνεργαστήκαμε σε όλα τα καθήκοντα που μας είχαν ανατεθεί  και αναδείξαμε πόσο αποδοτικότερο είναι το ομαδοσυνεργατικό περιβάλλον μάθησης. Μήπως λοιπόν να το εφαρμόζαμε και εμείς στους μαθητές μας?

Δευτέρα, 20 Δεκεμβρίου 2010

εναλλακτική παρουσίαση ενότητας αρχαιών ελληνικών με power point.

εναλλακτική  παρουσίαση  ενότητας  αρχαιών ελληνικών   με power point.

αφομοίωση και εμπέδωση  της  ενότητας  μέσα  απο εικόνα,  χρώμα  και  ήχο. Μια νεανική, δροσερή  και  οπτικά  δελεαστικότατη πρόταση  διδασκαλίας  των  αρχαίων, που  ξεφεύγει  απ' τη  συνηθισμένη  παράδοση και  γοητεύει  αποδεδειγμένα τα παιδιά.

αναζήτηση  ενός  νέου, δροσερού  αλλά  και  προσιτού  τρόπου  διδασκαλίας που  ελκύει  λόγω  των  παραστάσεών  του, ακόμη  και τον  πιο  αδιάφορο  μαθητή. αμεσότερος  και  ουσιαστικότερος  εντοπισμός  των  κύριων  σημείων  της  ενότητας  με κεντρικό ζητούμενο την οπτική αποτύπωση.
αυτόματη  εμπέδωση  αλλά  και  επανάληψη  των  ζητούμενων. ταυτόχρονη  παρακολούθηση  του βιβλίου  με  τις  διαφάνειες.

ελκύει  στη μάθηση  ευκολότερα  τα  παιδιά, δημιουργεί  κατά την παράδοση   ευχάριστη  ατμόσφαιρα, αποτυπώνοναι  εναργέστερα τα βασικά σημεία της ενότητας, ενεργή  συμμετοχή  όλων των μαθητών,θετικότερη αποδοχή  της δυσκολίας  της ύλης, ενεργοποίηση  ακόμη και των πιο αδιάφορων μαθητών,λιγότερη  φασαρία  αλλά και θεαματική μείωση  επιπλήξεων σε άτακτους μαθητές.

βασικές  γνώσεις  στους  υπολογιστές, χρήση  ppt.

δημιουργία  διαφανειών  που θα  επικεντρώνονται  στα βασικότερα  σημεία  της  εκάστοτε  ενότητας,  προσθήκη  animation ή άλλων  εικόνων,  χρήση  ηχητικών  εφέ.δημιουργία  πινάκων για τις ασκήσεις , ερωτηματόλογια, προετοιμασία ασκήσεων.

ΚΑΝΤΑΡΑΚΗ  ΣΟΦΙΑ--ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ--  3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ  ΒΟΛΟΥ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝ. 2421046090(πρωινές ώρες)







ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ

Σε νέες περιπέτειες μπλέχτηκαν οι μαθητές του 3ου γυμνασίου, καθώς έπρεπε να αναζητήσουν σε τοπικές εφημερίδες συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα που οι ιδιοι θεώρησαν ενδιαφέρον να δημοσιοποιήσουν.