Διαβάζοντας τα σχόλια στην ανάρτηση περί κοπτοραπτικής στον Παπαδιαμάντη και συνταξιδεύοντας νοερά, χωρίς να παρεξηγηθώ,θα ήθελα παρακάτω, να παρουσιάσω τις σκέψεις αναγνώστη,σχετικά με τη διδασκαλία του Παπαδιαμάντη και τις όποιες απόψεις περί παρωχημένων του ιδεών, κυκλοφορούν.Και φυσικά, το πρόσχημα δυσκολίας πρόσληψης της γλώσσας είναι η πιο συνηθισμένη δικαιολογία αποφυγής ενασχόλησης με το έργο του Σκιαθίτη.Λες και τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα ιδιαίτερα νοήματα που κάθε φορά αφήνει ο πεζογράφος, με πολύ σαφή και ξεκάθαρο τρόπο να αιωρηθούν στην ατμόσφαιρα,και πρέπει να τον τιμωρήσουμε,ενοχοποιώντας τη γλώσσα του.
Στο γυμνάσιο υπάρχει πλέον ένα μόνο διήγημα,το οποίο αρκετοί θα ήθελαν, επίσης, να απεμπολήσουν από την ύλη τους.Μήπως ο Παπαδιαμάντης μας/τους ξεβολεύει;;;; δεν ξέρω.Αυτό, που με σιγουριά θα πω, είναι, οτι -και ας θεωρηθεί κομπασμός-πέρσι κατάφερα σ'ένα ολόκληρο γυμνάσιο ο Παπαδιαμαντης να είναι το πρώτο θέμα συζήτησης των παιδιών.Απλά, γιατί ο,τι αγαπάς το μεταδίδεις.....Πιστεύω, οτι θα πρέπει να αναθεωρήσουμε και να πάψουμε πια να ομφαλοσκοπούμε.
....Το πιο εύκολο πρόσχημα για έναν, επιεικώς, "τεμπελάκο" μαθητή-κι ακόμα πιο "τεμπελάκο" (για να μην πω ανάξιο) καθηγητή - για να μην ασχοληθεί με τον Παπαδιαμάντη είναι -τάχα μου - η γλώσσα... Για όνομα του Θεού, βγάλτε πια αυτή την παρωχημένη καραμελίτσα απ'το στόμα... Δοκιμάστε να διαβάσετε, όχι μόνο εγκεφαλικά όμως-ενεργοποιήστε τις ευαισθησίες και τα συναισθήματά σας... Δε θέλει πολύ για να ανακαλύψει κανείς-ανεξαρτήτως ηλικίας και μόρφωσης-τη μοναδική, ανεπανάληπτη μουσική και ποιητική γλώσσα του Παπαδιαμάντη... Και το χείμαρρο των ιδεών από κάτω... Δεν είναι δύσκολος, ούτε κουραστικός, ούτε "αρχαΐζων", ούτε τίποτ'άλλο απ'αυτές τις μπούρδες που ακούμε κάθε τόσο. Είναι συγκλονιστικά σύγχρονος, βαθιά βιωματικός, ανθρώπινος, έξυπνος κι ερωτικός. Και επικίνδυνος: ιδιαίτερα επικίνδυνος για την προσπάθεια αποβλάκωσης του πλήθους. Ούτε στα εξίσου βλακώδη καλούπια μας χωράει. Όποιος πασχίζει με το ζόρι να τον οριοθετήσει, είναι απλά γιατί δεν τον έχει μελετήσει-και δεν ξέρει με δυο λόγια τί του γίνεται.
Στο γυμνάσιο υπάρχει πλέον ένα μόνο διήγημα,το οποίο αρκετοί θα ήθελαν, επίσης, να απεμπολήσουν από την ύλη τους.Μήπως ο Παπαδιαμάντης μας/τους ξεβολεύει;;;; δεν ξέρω.Αυτό, που με σιγουριά θα πω, είναι, οτι -και ας θεωρηθεί κομπασμός-πέρσι κατάφερα σ'ένα ολόκληρο γυμνάσιο ο Παπαδιαμαντης να είναι το πρώτο θέμα συζήτησης των παιδιών.Απλά, γιατί ο,τι αγαπάς το μεταδίδεις.....Πιστεύω, οτι θα πρέπει να αναθεωρήσουμε και να πάψουμε πια να ομφαλοσκοπούμε.
....Το πιο εύκολο πρόσχημα για έναν, επιεικώς, "τεμπελάκο" μαθητή-κι ακόμα πιο "τεμπελάκο" (για να μην πω ανάξιο) καθηγητή - για να μην ασχοληθεί με τον Παπαδιαμάντη είναι -τάχα μου - η γλώσσα... Για όνομα του Θεού, βγάλτε πια αυτή την παρωχημένη καραμελίτσα απ'το στόμα... Δοκιμάστε να διαβάσετε, όχι μόνο εγκεφαλικά όμως-ενεργοποιήστε τις ευαισθησίες και τα συναισθήματά σας... Δε θέλει πολύ για να ανακαλύψει κανείς-ανεξαρτήτως ηλικίας και μόρφωσης-τη μοναδική, ανεπανάληπτη μουσική και ποιητική γλώσσα του Παπαδιαμάντη... Και το χείμαρρο των ιδεών από κάτω... Δεν είναι δύσκολος, ούτε κουραστικός, ούτε "αρχαΐζων", ούτε τίποτ'άλλο απ'αυτές τις μπούρδες που ακούμε κάθε τόσο. Είναι συγκλονιστικά σύγχρονος, βαθιά βιωματικός, ανθρώπινος, έξυπνος κι ερωτικός. Και επικίνδυνος: ιδιαίτερα επικίνδυνος για την προσπάθεια αποβλάκωσης του πλήθους. Ούτε στα εξίσου βλακώδη καλούπια μας χωράει. Όποιος πασχίζει με το ζόρι να τον οριοθετήσει, είναι απλά γιατί δεν τον έχει μελετήσει-και δεν ξέρει με δυο λόγια τί του γίνεται.
7 σχόλια:
Να το γενικεύσουμε λέγοντας πως η αγάπη είναι οδηγός στη διδασκαλία;
(Δεν είναι ενδιαφέρον θέμα για συζήτηση;)
Πολλά φιλιά
Πόσο πολύ θα συμφωνήσω μαζί σου Διονύση...Σοφία, υπέροχη ανάρτηση!
Σοφία, επάνω που ξεκίνησα να ετοιμάζω το θεατρικό για τον Παπαδιαμάντη, μου ήρθε ένας κεραυνός - ευλογία: ανέλαβα την πρώτη δημοτικού!
Είμαι τόσο χαρούμενος με την πρωτόγνωρη για μένα εμπειρία όσο και αγχωμένος. Δεν αμφιβάλλω πάντως πως αν ήσουν στη θέση μου θα έβρισκες έναν τρόπο να κάνεις προσιτό τον Παπαδιαμάντη ακόμα και στα παιδιά της Α΄δημοτικού!
Τελείωσα το λύκειο πριν λίγα χρόνια και τώρα είμαι φοιτητής.. Τον Παπαδιαμάντη πραγματικά τον λατρεύω και όποια λόγια είναι περιττά προς το πρόσωπο του! Ειλικρινά πρόκειται για τον μεγαλύτερο έλληνα συγγραφέα και στο σχολείο τα κείμενα του είναι τελείως παραγκωνισμένα πιστεύω σε σχέση με την αξία τους.. Όσο για την γλώσσα του είναι η πιο όμορφη γλώσσα που έχει χρησιμοποιήσει άνθρωπος και δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να τον φτάσει στο μέλλον.. Η μητέρα μου έχει τελειώσει μόνο το γυμνάσιο παρ' όλα αυτά τα κείμενα του Παπαδιαμάντη δεν της φέρουν καμιά δυσκολία ούτε στην ανάγνωση, ούτε και στην κατανόηση!
Αλλά όταν ζούμε σε ένα κράτος όπου 100 χρόνια μετά τον θάνατο του μεγαλύτερου έλληνα συγγραφέα ασχολούμαστε όλη μέρα με το τι φόρεσε και με το τι έκανε ο κάθε star τα λόγια είναι περιττά...!
Ευφραίνεται η καρδιά μου,ειλικρινά,όταν διαβάζω τέτοια σχόλια.Παπαδιαμάντη, διδάσκω με ιερή προσήλωση,οχι σε πείσμα των καιρών,αλλά σε πείσμα των ενδοσχολικών ανίδεων...
Σοφία, είδα στο blog αρισμαρί την παρουσίαση που έκανες στην τηλεοπτική εκπομπή Escape. Ήσουν εξαιρετική, όπως βέβαια και τα δύο κορίτσια. Συγχαρητήρια!
Ευχαριστώ πολύ Θωμά.Ηταν ειλικρινά εξαιρετική εμπειρία.
Δημοσίευση σχολίου